دانلود پایان نامه ارائه روشی برای طراحی مبتنی بر سرویس
123آنلاین
آنلاین دانلود

چکیده
معماری سرویس گرا به سرعت به عنوان نخستین ائتلاف و راه حل معماری محیطهای محاسباتی ناهمگون و پیچیده معاصر پدیدار گشته است .  SOA نیازمند این است که سازمانها مدلهای کسب و کار خود را ارزیابی کنند, به ایجاد تکنیکهای تحلیل و طراحی مبتنی بر سرویس بیاندیشند و طرحهای گسترش و پشتیبانی روابط مابین فروشنده , مشتری و شریک تجاری را ارزیابی کنند . طراحان نمی توانند انتظار مدیریت توسعه یک پروژه سرویس گرا را داشته باشند بدون اینکه به شیوه طراحی دقیق و متدولوژی توسعه تکیه داشته باشند . از آنجایی که متدولوژی توسعه مبتنی بر سرویس اهمیت حیاتی در توصیف  ,ساخت , پالایش و تطبیق فرایندهای کسب وکاری دارد که تغییرپذیری بالایی دارند و تا به حال روش مناسب و منسجمی برای توسعه برنامه های کاربردی تجاری قدرتمند وجود ندارد , هدف این تحقیق ارائه روشی برای طراحی مبتنی بر سرویس می باشد . در این تحقیق از تکنیکها و مباحث مطرح درSOA   استفاده شده و برای طراحی سرویس گرا روشی پیشنهاد می شود . تمرکز تحقیق بر روی فرایند طراحی می باشدکه اصول و تکنیکهای کافی برای مشخص کردن , ساخت و پالایش فرایندهای کسب وکاری که به سرعت دچار تغییر می شوند فراهم می کند . روش پیشنهای برای ایجاد کنترل متمرکز از تجرید لایه های سرویس و طبقه بندی انواع سرویس استفاده نموده و در کنار استفاده از سیستمهای موروثی در حمایت از استراتژیهای کوتاه مدت سازمانها  ,بر اساس اصول طراحی و اصول سرویس گرائی در راستای استراتژیهای بلند مدت عمل می کند تا در تامین اهداف تجاری و حمایت از فرایندهایی که به سرعت دچار تغییر می شوند مفید واقع شود . همچنین زمینه تعامل عاملهای مختلف فرایند که در سطح چندین سازمان گسترده شده اند فراهم می شود و با تحلیل تغییرپذیری, انعطاف پذیری سیستم در حمایت از نقاط متغیر فرایندها و تغییر در سیاستهای کسب و کار افزایش می یابد .  بدین منظور در ادامه بحث ابتدا سبکهای مختلف توسعه نرم افزار به همراه سبک مبتنی بر سرویس و اصول سرویس گرائی به تفصیل بررسی می گردد , سپس چرخه حیات معماری سرویس گرا و فاز تجزیه و تحلیل که مقدمه ای برای طراحی می باشد مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه با بیان اصول و الگوهای طراحی موجود , راهکار پیشنهادی با  نمونه پیاده سازی شده به صورت مشروح بیان می گردد .

فهرست مطالب
شماره صفحه

چکیده    ۱
مقدمه    ۲

فصل اول: کلیات معماری سرویس گرا
۱-۱) تعاریف اولیه    ۵
۱-۱-۱) سبک معماری مبتنی بر سرویس    ۵
۲-۱) اهداف تحقیق    ۷
۳-۱) پیشینه تحقیق    ۸
۴-۱) روش کار و تحقیق    ۱۰
۵-۱) مقایسه ای بر مدلهای توسعه وابسته به معماری    ۱۱
۱-۵-۱) توسعه مبتنی بر object    ۱۱
۲-۵-۱) توسعه مبتنی بر مؤلفه    ۱۲
۳-۵-۱) محاسبات توزیع یافته    ۱۳
۴-۵-۱) معماری سرویس گرا    ۱۴
۱-۴-۵-۱) توسعه مبتنی بر سرویس    ۱۵
۲-۴-۵-۱) قابلیتهای معماری سرویس گرا    ۱۷
۶-۱) مؤلفه های SOA    ۱۸
۷-۱) اصول سرویس گرائی    ۲۱
۸-۱) سرویس گرائی و تشکیلات سازمانی    ۲۷
۱-۸-۱) لایه های سرویس      ۲۹
۱-۱-۸-۱) لایه سرویس کاربردی    ۳۲
۲-۱-۸-۱) لایه سرویس تجاری    ۳۴
۳-۱-۸-۱) لایه سرویس همنوائی    ۳۴
۲-۸-۱) سرویسهای Agnostic    ۳۷

فصل دوم : تحلیل مبتنی بر سرویس
۱-۲) چرخه حیات معماری سرویس گرا    ۴۰
۲-۲) استراتژیهای تحویل SOA    ۴۱
۱-۲-۲) روش پایین به بالا    ۴۱
۲-۲-۲) روش بالا به پایین    ۴۳
۳-۲-۲) روش Meet-In-The-Middle      ۴۵
۳-۲) تحلیل سرویس گرا    ۴۷
۱-۳-۲) اهداف تحلیل سرویس گرا    ۴۷
۲-۳-۲) پروسه تحلیل سرویس گرا    ۴۸

فصل سوم : الگوها و اصول طراحی
۱-۳) نکات قابل توجه طراحی    ۵۲
۱-۱-۳) مدیریت دانه بندی سرویس و مؤلفه    ۵۲
۲-۱-۳) طراحی برای قابلیت استفاده مجدد    ۵۳
۳-۱-۳) طراحی برای قابلیت ترکیب سرویس    ۵۴
۱-۳-۱-۳) اتصال و همبستگی    ۵۴
۲-۳) رهنمودهای عمومی    ۵۵
۱-۲-۳) استانداردهای نامگذاری     ۵۵
۲-۲-۳) طراحی عملیات سرویس به شکلی که ذاتا قابل توسعه باشد    ۵۶
۳-۲-۳) تعیین متقاضیان مطرح سرویس    ۵۶
۳-۳) الگوهای طراحی و انواع معماری    ۵۷
۱-۳-۳) الگوها    ۵۸
۲-۳-۳) طراحی بنیادی    ۵۹

فصل چهارم : راهکار پیشنهادی
۱-۴) مرحله ۱ بازبینی لایه بندی سیستم SOA    ۶۴
۱-۱-۴) فعالیت ۱ مروری بر استراتژیهای لایه بندی    ۶۴
۲-۱-۴) فعالیت ۲ بازبینی لایه بندی فاز تحلیل    ۶۶
۳-۱-۴) فعالیت ۳ معرفی لایه های تخصصی تر    ۶۷
۱-۳-۱-۴) لایه داده    ۶۷
۲-۳-۱-۴) لایه دسترسی سرویس    ۷۰
۳-۳-۱-۴) لایه تعامل     ۷۱
۲-۴) مرحله ۲ تحلیل تغییرپذیری    ۷۷
۱-۲-۴) فعالیت ۱ شناسایی انواع تغییرپذیری    ۷۹
۲-۲-۴) فعالیت ۲ مدلهای موجود برای تغییرپذیری    ۸۳
۳-۲-۴) فعالیت ۳ گروهبندی و مدلسازی تغییرپذیری    ۸۴
۴-۲-۴) فعالیت ۴ نگاشت نقاط تغییرپذیر    ۸۷
۳-۴) مرحله ۳ سرویسهای فاز طراحی    ۸۹
۱-۳-۴) فعالیت ۱ تعیین سرویسها    ۹۰
۲-۳-۴) فعالیت ۲ جایگاه سرویسهای کنترلی    ۹۸
۴-۴) مرحله ۴ مروری بر دانه بندی     ۹۹
۱-۴-۴) فعالیت ۱ تکنیک دانه بندی سرویسها و چنددانه ای بودن    ۱۰۲
۲-۴-۴) فعالیت ۲ متدهای چند دانه ای سرویسها    ۱۰۴
۵-۴) مرحله ۵ مدلسازی فرایند     ۱۰۸
۱-۵-۴) استفاده از مدلسازی فرایند برای طراحی معماری سرویس گرا     ۱۰۸
۲-۵-۴) ابزار مدلسازی فرایند    ۱۰۹
۳-۵-۴) فعالیت طراحی فرایند کسب و کار مبتنی بر سرویس    ۱۱۳

فصل پنجم : بررسی موردی
۱-۵) انتخاب بررسی موردی    ۱۱۵
۱-۵) سیستم سفارش کالا    ۱۱۶
۳-۵) تحلیلی بر راهکار پیشنهادی    ۱۳۴

فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۶) نتیجه گیری    ۱۳۶
۲-۶) پیشنهادات    ۱۳۸
مقاله    ۱۳۹
پیوستها    ۱۴۰
منابع و ماخذ
فهرست منابع فارسی    ۱۹۶
فهرست منابع لاتین    ۱۹۷
سایتهای اطلاع رسانی    ۲۰۰
اختصارات    ۲۰۱
چکیده انگلیسی    ۲۰۲

فهرست شکلها
شماره صفحه

شکل ۱-۱) میان افزار مبتنی بر پیغام[۲۴]    ۱۴
شکل ۲-۱) مدل مفهومی معماری سرویس گرا[۲۴]    ۱۵
شکل ۳-۱) توسعه مبتنی بر سرویس[۲۴]    ۱۶
شکل ۴-۱) یک دیدگاه اولیه از چگونگی قرار گرفتن منطق خودکارسازی در داخل واحدها توسط    SOA    ۲۰
شکل ۵-۱) عملیاتهایی که به سرویسهای متفاوتی تعلق دارند و بخشهای متنوعی از منطق پروسه را نمایش می دهند.    ۲۰
شکل ۶-۱) چگونه مؤلفه های یک معماری سرویس گرا با یکدیگر ارتباط دارند.    ۲۱
شکل ۷-۱) پیمانهای سرویس به طور رسمی مؤلفه های سرویس, عملیات و پیغام از یک معماری سرویس گرا را تعریف می کند.    ۲۳
شکل ۸-۱) سرویسها وابستگی ها را به قرارداد سرویس محدود می کنند و با این کار به  منطق سرویس دهنده زیرین و تقاضاکننده اجازه می دهند که loosely coupled باقی بمانند.    ۲۴
شکل ۹-۱) عملیات Update Everything یک ترکیب سرویس را بسته بندی می کند     ۲۵
شکل ۱۰-۱) مراحل statelessو stateful که یک سرویس درهنگام پردازش یک پیغام از آنها عبور می کند .    ۲۷
شکل ۱۱-۱) جایگاه سرویسها[۱]    ۲۸
شکل ۱۲-۱) لایه های تخصصی سرویس[۱]    ۳۲
شکل ۱۳-۱) سلسله مراتب چرخه حیات توسعه سرویسهای وب[۹]    ۳۶
شکل ۱۴-۱) بخش بندی سرویسها که محیط راه حل  و پردازشهای تجاری را تفکیک کرده است[۱].    ۳۸

شکل ۱-۲) چرخه حیات معماری سرویس گرا           ۴۰
شکل ۲-۲) گامهای تکنیک پائین به بالا    ۴۲
شکل ۳-۲) گامهای تکنیک بالا به پائین    ۴۴
شکل ۴-۲) گامهای تکنیک  meet in the middle [1]    ۴۶

شکل ۱-۳) در صورت تجزیه یک سرویس , الگوهای نظارتی به عدم تاثیرگذاری در قرارداد سرویس کمک می کنند.[۲۷]
۵۹

شکل ۲-۳) منطق  Agnostic و [۲۷] Non Agnostic    ۶۰

شکل ۱-۴) فعالیتهای فاز طراحی
۶۳
شکل ۲-۴) مدل گسترش سیستم تحت تاثیر لایه بندی [۳۰]    ۶۵
شکل ۳-۴) پنهان سازی پیچیدگی توسط لایه انتزاعی داده    ۶۹
شکل ۴-۴) لایه دسترسی سرویس[۲]    ۷۰
شکل ۵-۴) ساختار منطقی از سرویسهای تعاملی    ۷۳
شکل ۶-۴) مثالهایی از سرویس تعاملی در SOA    ۷۶
شکل ۷-۴) چارچوب مبتنی بر سرویس برای سرویسهای تعاملی    ۷۶
شکل ۸-۴) ۴ نو ع تغییرپذیری    ۸۰
شکل ۹-۴) واسط مورد نیاز فرایند کسب و کار    ۸۱
شکل ۱۰-۴) نقاط تغییرپذیر ممکن    ۸۲
شکل ۱۱-۴) شمایی از تغییرپذیری در XML [6]    ۸۳
شکل ۱۲-۴) مدل تصمیم , مدل واسطی برای سازگاری سرویسها می باشد[۶]    ۸۴
شکل ۱۳-۴) دیاگرام فعالیت و نقاط تغییر پذیر[۳۱]    ۸۵
شکل ۱۴-۴) مدل خصیصه[۳۱]    ۸۶
شکل ۱۵-۴) سرویسهای Gateway [2]    ۹۲
شکل ۱۶-۴) سرویسهای Façade [2]    ۹۳
شکل ۱۷-۴) جایگاه دستورات کنترلی درمقایسه دو راه حل [۲]    ۹۶
شکل ۱۸-۴) سرویسهای دانه درشت[۱۱]    ۱۰۱
شکل ۱۹-۴) ارتباط سرویس دانه درشت و سرویس دانه ریز[۱۱]    ۱۰۳
شکل ۲۰-۴) متد جدیدی برای ارسال اطلاعات آدرس اضافه شده است.[۱۱]    ۱۰۵
شکل ۲۱-۴) یک متدی که هر دو نوع اطلاعات آدرس و حساب را بر می گرداند.[۱۱]    ۱۰۵
شکل ۲۲-۴) متدی که مؤلفه های درخواست داده شده را برمی گرداند[۱۱]    ۱۰۷
شکل ۲۳-۴) مدلسازی سلسله مراتبی با BPMN [5]    ۱۱۲
شکل ۲۴-۴) مجموعه مدلهای فاز طراحی و ارتباط آنها    ۱۱۳
شکل ۱-۵) دیاگرام فعالیت ۳ عامل    ۱۱۷
شکل ۲-۵) سرویسهای کاندید    ۱۲۰
شکل ۳-۵) مدل لایه بندی سیستم    ۱۲۱
شکل ۴-۵) تغییر پذیری در گردش کار    ۱۲۲
شکل ۵-۵) مدل خصیصه    ۱۲۳
شکل ۶-۵) دیاگرام فعالیت برای شناسایی وابستگیها    ۱۲۴
شکل ۷-۵) دیاگرام General Composition     ۱۲۵
شکل ۸-۵) مدل نگاشت    ۱۲۵
شکل ۹-۵) لایه تامین کننده QOS    ۱۲۶
شکل ۱۰-۵) سرویسهای دانه ریز    ۱۲۷
شکل ۱۱-۵) دیاگرام Consignee Collaboration    ۱۲۷
شکل ۱۲-۵) دیاگرام Consignee Sequence Diagram    ۱۲۸
شکل ۱۳-۵) دیاگرام Shipper Collaboration    ۱۲۸
شکل ۱۴-۵) دیاگرام Shipper Sequence    ۱۲۹
شکل ۱۵-۵) دیاگرام Partial Order Process Collaboration     ۱۲۹
شکل ۱۶-۵) دیاگرام Partial Order Process Sequence
130
شکل ۱۷-۵) دیاگرام تعاملات مابین سرویس فرایند و سرویسهای همکار
۱۳۱
شکل ۱۸-۵) مدل BPMN    ۱۳۲

فهرست جداول
شماره صفحه

جدول ۱-۱) مقایسه مدلهای توسعه وابسته به معماری     ۱۷
جدول ۱-۶) راهکار پیشنهادی در تامین اصول طراحی    ۱۳۷

منابع فارسی

۱- مروری بر RUP و قابلیتهای آن در تولید نرم افزار ، سید علیرضا حجازی، ۱۳۸۵
۲- سرویس گرائی و سرویس های وب، مهندس علی روزگار، پائیز ۱۳۸۴
۳- مرجع کامل UML: مهندس مهرداد توانا،مهندس عاطفه شیجونی
۴- کاربرد UML (تحلیل و طراحی شی گرا): مهندس ابوالفضل لاکدشتی

مراجع

[۱]    Erl , T. : Service-Oriented Architecture: Concepts, Technology, and Design. August 04, 2005.

[2]    Krafzig, D., Banke, K. and Slama, D.: Enterprise SOA: Service-Oriented Architecture Best Practices. Prentice Hall PTR, 2004.

[3]    Endrei M., et al. Patterns: Service-oriented Architecture and Web Services, Redbook, SG24-6303- 00, April 2004 .

[4]    Jørstad, I. , Dustdar, S., Do, V.T. : A Service-Oriented Architecture Framework for Collaborative Services. Enabling Technologies: Infrastructure for Collaborative Enterprise, 2005. 14th IEEE International Workshops on Publication Date: 13-15 June 2005 , pp.121-125.

[5]    Emig, C. Weisser, J. Abeck, S.: Development of SOA-based Software Systems – An Evolutionary Programming Approach . Date: February 25 2006 . International Conference on Telecommunications and International Conference on Internet and Web Applications and Services IEEE .

[6]    Chang, S.H. and Kim , S.D. : A Variability Modeling Method for Adaptable Services in Service-Oriented Computing. In the proceedings of the 11th International Conference on Software Product Line, Volume , Issue , 10-14 Sept. 2007 Page(s):261 – ۲۶۸ .

دانلود فایل



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 20 آذر 1393برچسب:طراحی مبتنی بر سرویس,
ارسال توسط ودود
آخرین مطالب